
Google AdWords er et svært viktig verktøy hvis du vil annonsere for virksomheten din på Internett. I denne artikkelen har jeg notert ned det viktigste og de mest bruke termer i Google AdWords som du trenger for å bli kjent mens du bruker Google AdWords. Når du blir kjent med alle disse termene, skal det være lettere for deg å lage og administrere kampanjer på Internett.
[ad#ad-1]
Kampanjer
Kampanjen inkluderer ulike annonsegrupper som inneholder ulike annonser som er målrettet mot andre søkeord. Man kan opprette maksimalt 25 kampanjer, og for hver kampanje kan vi angi et daglig budsjett. Vi kan bruke kampanje målrettet for ulike land eller produkter. Man kan også planlegge kampanjer fremover i tid.

Kilde: “Growing your business with AdWords”
Annonsegrupper
En annonsegruppe inneholder ulike annonser som igjen inneholder ulike søkeord. Vi kan lage 100 annonsegrupper for hver kampanje. Ulike annonsegrupper kan bli opprettet for å annonsere for ulike produkter.
Annonser
Du kan opprette flere annonser for en spesiell annonsegruppe for å teste effektiviteten av ulike annonser. Det finnes tre forskjellige typer annonser; Tekstannonser, Bildeannonser, Visningsannonsebygger og WAP Mobilannonser som du kan opprette i selve annonsedelen av AdWords.
Annonsen kan vises på Google når brukere søker etter søkeordene du velger. Disse søkeordene vil også automatisk finne relevante nettsteder i displaynettverket som kan vise annonsene dine.
Når du oppretter søkeordlisten din, må du tenke på samme måte som dine kunder: hvordan ville de beskrive produktene eller tjenestene? En svært relevant søkeordliste vil tillate deg å vise annonsene dine til bare de mest interesserte brukerne, noe som fører til mer kostnadseffektiv annonsering. Du kan starte med 10 eller 20 søkeord og utvide eller avgrense listen senere. Her er et verktøy for å hjelpe deg med å velge effektive søkeord.
Tekstannonser

Tekstannonser inneholder fem parametere somer er: Overskrift, Beskrivelse linje 1, Beskrivelse linje 2, Navn på webadresse samt selve webadressen. Alle disse parameterene har en begrensning på maks antall tegn per linje.
Bildeannonser
Bildeannonser støtter bildeformatene gif, jpg, png og swf som kan ha en maks størrelse på 50k. Det andre parameter som omfatter bildeannonser er: Navn på bilde, Navn på webadressen og selve webadressen til annonsen.

Mobilannonser
Mobilannonser kan være tekstannonser så vel som bildeannonser. I tillegg omfatter denne delen også ulike parametre for visnings-språk samt at du selv kan velge forskjellige operatører som du vil at annonsene skal vises for.

Nøkkelord
Nøkkelord er de sentrale begrepene som er relatert til produktet eller tjenesten du leverer. Her kan vi velge ulike søkeord som er relatert til annonsen. For hvert søkeord kan vi ha spesifikke budsjett. I Adwords, er det fire ulike søkeord kategorier som er fleksibel, eksakt, setninger og negative søkeord.
Eksakt Nøkkelord: Når du legger til noen nøkkelord i eksakt format vil annonsene kun vises når dette søkeordet blir brukt. Eksakt nøkkelord legges til på denne måten: [nøkkelord], dvs. med klammer.
- Eks. Du har design blogger som ditt nøkkelord, og hvis noen da søker etter «berømte design blogger», så vil ikke annonsen dukke opp.
Fleksibelt Nøkkelord: Dette er det motsatte av Eksakt nøkkelord og annonsen vil dukke opp hver eneste gang nøkkelordet blir brukt alene eller i setninger i søkemotorene. Disse nøkkelordene legges inn uten noen klammer eller annførsler.
- Eks. Hvis ditt nøkkelord er «design blogger», så vil annonsen også dukke opp hvis du bruker søketermer som «berømte design blogger», «design WordPress blogger» og «design websider blogger».
Nøkkelord som setning: Hvis du bruker «design blogg» med annførsler som nøkkelord i annonsegruppene dine, vil annonsen din vises hver gang noen bruker denne setningen i sine søketermer.
- Eks. Annonsen din vil vises når noen bruker søketermer som: «design blogg», «Websider med design blogg», «Flash design blogg», «kul design blogg».
Negative nøkkelord: Dette blir brukt for å forsikre deg om at annonsen ikke dukker opp ved bruk av spesielle nøkkelord. Disse nøkkelordene settes inn på denne måten: -nøkkelord (husk minustegnet).
- Eks. Hvis du skulle selge en eBok om design blogg, og noen søker etter gratis eBok i sine søketermer, så vil annonsen dukke opp og du vil få et uønsket klikk på din annonse. Derfor må man ta hensyn til mulig trafikk som kan skape feilaktig annonsetreff, i dette tilfellet sette -gratis som negativt nøkkelord.
CPC
Det er en forkortelse for pris per klikk. Det er prisen du betaler for hver annonse som er blitt klikket på. Vi kan sette et fast budsjett for alle nøkkelordene som finnes i annonsegruppen, eller vi kan legge til et unikt budsjett til hvert nøkkelord.
- Fast budsjett: Hvis budsjettet er kroner 5,00 for alle nøkkelordene i annonsegruppen, og ett nøkkelord koster kroner 1,00, så vil annonsen være synlig til den har fått 5 klikk.
- Unikt budsjett: Hvis du setter et unikt budsjett på eks. kroner 2,00 for hver nøkkelord i en annonsegruppe og hvert nøkkelord har en pris på kroner 1,00, så vil annonsen vises hver gang noen bruker nøkkelordet frem til klikk nr. 2 på annonsen.
CPM
Dette er kostnaden per 1000 inntrykk. Inntrykk er antall ganger annonsene dine har vært vist i Google-nettverket nettsted. Så du må betale for å vise dine annonser.
- Eks. Hvis din CPM er kroner 300,00, så vil du bli fakturert for kroner 300 når annonsen din har blitt vist 1000 ganger på ulike bestemte nettsteder.
CTR
Det er kjent som klikkfrekvens. Dette er forholdet mellom at annonser som blir klikket på, og går videre til en landingsside. Dette brukes ofte for å sjekke hvor bra effekt annonsene dine gir,og blir uttrykt i prosent.
- Eks. Hvis noen klikker annonsen din 5 ganger på 1000 sidevisninger, vil din CTR bli:CTR = Antall ganger annonser klikket / Sidevisninger * 100 eller med tall CTR= 5 / 1000 * 100 = 0,5%
Annonse rangering
Hvordan blir din annonse rangert og dukke opp på Google og sitt nettverk nettsted? Annonserangering på Google avhenger av tre grunnleggende ting som er høyeste CPC, kvalitetspoeng og minimum budsjett.
Høyeste CPC: Den høyeste pris du er villig til å betale for nøkkelordene.
Kvalitetspoeng: Det avhenger av relevansen av annonsen som skal vises (Den beregnes av Google).
Minimum budsjett: Det er minimumsbudsjettet du betaler for nøkkelordene
Det betyr ikke å betale for et høyere CPC-budsjett og at det vil forbedre rangeringen. Den viktigste faktoren er relevansen til annonsene. Så hvis annonsene er relevante så vil man ikke trenge å betale en høy pris.
Annonsevarianter / rotasjon
Annonsevarianter vil hjelpe deg å vise alternative annonser for en bestemt annonsegruppe. Her kan du også angi frekvense og hvor ofte annonsen skal rotere. Dette vil hjelpe deg å avgjøre hvilken av annonsene dine som fungerer best.

annonse 1

annonse 2
Annonseplassering
Dette hjelper til at våre annonser skal vises på forskjellige nettsteder i Google-nettverket. Det er veldig mange personer som bruker Google AdSense på sine nettsteder, mange templates/maler har alleerede integrerte løsninger for annonser. På enkelte nettsteder med over 100.000 besøk om dagen, kan du bare tenkte deg hvilken effekt en kampanje kan ha for dine annonser. Velg derfor nettsteder som er best egnet for din virkomhet og vis annonsene dine på disse nettstedene.
Annonseplanlegging
Denne funksjonen bidrar til å planlegge en bestemt annonsekampanje til en bestemt tidsperiode. Vi kan stoppe annonsekampanjer for enkelte dager når vi generelt mottar mindre trafikk, for eksempel på lørdag og søndag. Vi kan også vise annonser på et bestemt tidspunkt på dagen, slik at annonsene ikke vises om natten eller tidlig på morgenen.
Du kan også laste ned Google AdWords nybegynnerguide her (engelsk): http://www.google.com/adwords/pdf/hc/growing_adwords_en.pdf
Andre relevante spørsmål om AdWords
(kilde: Google)
[ad#ad-2]